image_pdfimage_print

Transport drogowy

Położenie województwa podlaskiego w geograficznym środku Europy, będącego obszarem UE sprawia, iż spełnia ono istotną rolę nie tylko w krajowym, ale i w międzynarodowym systemie komunikacyjnym. Województwo posiada dobrze rozwiniętą sieć drogową umożliwiającą dogodne połączenia ze wszystkimi miejscowościami w regionie i kraju. Przebiegają tędy ważne szlaki komunikacyjne ze wschodu na zachód i z północy na południe. Pierwszy z nich biegnie z Berlina, przez Warszawę i Grodno do Sankt Petersburga. Drugi, z Warszawy do Helsinek, to przyszła droga szybkiego ruchu Via Baltica, która połączy Kraje Bałtyckie z Europą Zachodnią.

Sieć drogową województwa podlaskiego tworzą drogi publiczne, które ze względu na funkcje dzielą się na następujące kategorie: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe i gminne.

Długość dróg krajowych na obszarze województwa wynosi 984 km, w tym miejskich 202 km i zamiejskich 782 km. Wszystkie drogi są o nawierzchni twardej ulepszonej. Drogi krajowe województwa podlaskiego:

  • Nr 8 Granica państwa – Kudowa Zdrój – Kłodzko – Ząbkowice Śląskie – WROCŁAW – Oleśnica – Syców – Kępno – Walichnowy – Wieluń – Bełchatów – Piotrków Trybunalski – Rawa Mazowiecka – WARSZAWA – Radzymin – Wyszków – Ostrów Mazowiecka – Zambrów – BIAŁYSTOK – Korycin – Augustów – Suwałki – Budzisko – granica państwa (planowana droga ekspresowa – S8),
  • Nr 16 Dolna Grupa – Grudziądz – Iława – Ostróda – OLSZTYN – Mrągowo – Ełk – Augustów – Pomorze – Poćkuny – Ogrodniki – granica państwa (planowana droga ekspresowa – S16),
  • Nr 19 granica państwa – Kuźnica Białostocka – Białystok – Bielsk Podlaski – Siemiatycze (planowana droga ekspresowa – S19),
  • Nr 61 Warszawa – Jabłonna – Legionowo – Serock – Różan – Ostrołęka – Łomża – Grajewo – Augustów,
  • Nr 62 Strzelno – Kobylniki – Radziejów – Brześć Kujawski – Włocławek – Nowy Duninów – Płock – Wyszogród – Nowy Dwór Mazowiecki – Pomiechówek – Serock – Wierzbica – Wyszków – Łochów Węgrów – Drohiczyn – Anusin (Droga 19),
  • Nr 63 granica państwa – Węgorzewo – Giżycko – Pisz – Kisielnica – Łomża – Zambrów – Ceranów – Sokołów Podlaski – Siedlce – Łuków – Radzyń Podlaski – Wisznice – Sławatycze – granica państwa,
  • Nr 64 Piątnica Poduchowna – Wizna – Stare Jeżewo,
  • Nr 65 granica państwa – Gołdap – Olecko – Ełk – Grajewo – Mońki – Białystok – Bobrowniki – granica państwa,
  • Nr 66 Zambrów – Wysokie Mazowieckie – Brańsk – Bielsk Podlaski – Kleszczele – Czeremcha – granica państwa.

Drogi wojewódzkie stanowią uzupełniającą sieć połączeń drogowych w województwie podlaskim w stosunku do dróg krajowych o znaczeniu międzyregionalnym. Drogi te, funkcjonujące jako drogi regionalne, z reguły łączą miasta mające istotne znaczenie dla województwa tj. np. miasta będące siedzibami samorządów powiatowych. W innych przypadkach są dogodnymi połączeniami między drogami krajowymi lub wiodą do granicy państwa, stanowiąc układ komunikacyjny do wykorzystania w ramach współpracy przygranicznej. Prowadzą też do atrakcyjnych miejsc o szczególnym charakterze, zarówno z punktu widzenia tradycji i kultury naszego regionu, jak i walorów przyrodniczych i krajobrazowych.

Łączna długość dróg wojewódzkich wynosi aktualnie ok. 1189 km (30 dróg), w tym o nawierzchni twardej 1188 km (1174 km o nawierzchni ulepszonej) i ponad 1 km o nawierzchni gruntowej ulepszonej. Długość dróg miejskich wynosi 121 km, zaś zamiejskich 1068 km. W ciągu tych dróg znajdują się 164 obiekty mostowe (w tym: 160 mostów, 2 wiadukty i 2 kładki dla pieszych) o długości 2.961,98 m oraz 935 przepustów o długości 11.325 m.

Drogi wojewódzkie podlasia:

  • Nr 640 Droga Nr 19/Anusin/-Radziwiłłówka-gr.państwa,
  • Nr 645 Myszyniec-Dęby-Nowogród-Łomża,
  • Nr 647 Dęby-Kolno-Gromadzyn-Wykno-Stawiski,
  • Nr 648 Miastkowo-Nowogród-Morgowniki-Korzeniste-Stawiski-Przytuły,
  • Nr 651 Gołdap-Żytkiejmy-Szypliszki-Sejny,
  • Nr 652 Kowale Oleckie-Suwałki,
  • Nr 653 Sedranki-Bakałarzewo-Suwałki-Sejny-Poćkuny,
  • Nr 655 Kąp-Wydminy-Olecki-Raczki-Suwałki-Rutka Tartak,
  • Nr 658 Droga 640-Kudelicze-Pawłowicze-Grabarka-Kajanka,
  • Nr 659 Topczewo-Zalesie-Kiewłaki-Hodyszewo-Koboski-Nowe Piekuty- Kostry Noski-Dąbrówka Kościelna,
  • Nr 663 Pomorze-Sejny,
  • Nr 664 Raczki-Augustów-Lipsk-gr. państwa,
  • Nr 668 Piątnica Poduchowna-Przytuły-Osowiec,
  • Nr 670 Osowiec-Dąbrowa Białostocka-Nowy Dwór-gr. państwa,
  • Nr 671 Sokolany-Korycin-Knyszyn-Stare Jeżewo-Sokoły,
  • Nr 673 Lipsk-Dąbrowa Białostocka-Sokółka,
  • Nr 674 Sokółka-Krynki,
  • Nr 676 Białystok-Supraśl-Krynki-gr.państwa,
  • Nr 677 Łomża/droga 63/-Śniadowo-Ostrów Mazowiecka-Małkinia -Kosów Laski-Sokołów Podlaski,
  • Nr 678 Białystok-Sokoły-Wysokie Mazowieckie,
  • Nr 679 Łomża-Podgórze-Gać-Mężenin,
  • Nr 681 Roszki Wodźki-Łapy-Poświętne-Brańsk-Ciechanowiec,
  • Nr 682 Łapy-Turośń Dolna-Markowszczyzna,
  • Nr 685 Zabłudów-Narew-Nowosady-Hajnówka-Kleszczele,
  • Nr 686 Zajma-Michałowo-Jałówka,
  • Nr 687 Juszkowy Gród-Bondary-Narewka-Nowosady,
  • Nr 689 Bielsk Podlaski-Hajnówka-Białowieża-gr.państwa,
  • Nr 690 Czyżew Osada-Ciechanowiec-Siemiatycze,
  • Nr 693 Kleszczele-Siemiatycze,
  • Nr 694 Przyjmy-Brok-Ciechanowiec,

Jak wynika z Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2005r., w ciągu ostatnich pięciu lat średni dobowy ruch samochodowy zwiększył się w Polsce o 18%. Natomiast w podlaskiem zarejestrowano wzrost ruchu o ponad 25%, tj. po drogach krajowych na terenie województwa średnio przejeżdża 6496 samochodów na dobę.

Drogowy transport materiałów niebezpiecznych odbywa się praktycznie po wszystkich drogach województwa i związany jest przede wszystkim z dostawami etyliny, olei napędowych oraz gazu propan-butan do dystrybutorów paliw. Stały wzrost liczby pojazdów, a co za tym idzie zwiększenie natężenia w ruchu drogowym, między innymi związanym z ruchem tranzytowym i przewozem materiałów niebezpiecznych oraz słabym stanem dróg potęguje zagrożenia ludzi i środowiska naturalnego. Na drogach województwa często dochodzi do wypadków, w wyniku których ludzie doznają ciężkich obrażeń ciała lub ponoszą śmierć na miejscu. W 2005r. jednostki straży pożarnej województwa podlaskiego uczestniczyły w 1630 (1522 w 2004r.) miejscowych zagrożeniach na drogach (głównie wypadki), w wyniku których zginęło 105 (95 w 2004r.) osób, a 1525 (1441w 2004r.) doznało obrażeń ciała. W działaniach brało udział 6595 (6694 w 2004r.) funkcjonariuszy PSP i 3371 (2939 w 2004r.) członków OSP. W ubiegłym roku doszło również do 249 (216 w 2004r.) pożarów środków transportu, w wyniku których ranne zostały 54 osoby a jedna zginęła. W ich gaszeniu uczestniczyło 1521 strażaków (1280 w 2004r.).

Na terenie województwa podlaskiego drogowe przejścia graniczne znajdują się:

  1. przejścia polsko-litewskie – w Budzisku i Ogrodnikach (ruch samochodów osobowych),
  2. przejścia polsko-białoruskie – w Kuźnicy, Bobrownikach i Połowcach (ruch samochodów osobowych).
  • Transport drogowy materiałów niebezpiecznych związany jest również z przejściami granicznymi. W I półroczu 2005r. granicę państwa przejechało:
  • w Budzisku – 484474 samochodów ciężarowych (średnio 2677 tirów na dobę), w tym 3229 z materiałami niebezpiecznymi,
  • Kuźnicy Białostockiej – 47938 samochodów ciężarowych (średnio 265 tirów na dobę), w tym 913 z materiałami niebezpiecznymi,
  • Bobrownikach – 61552 samochodów ciężarowych (średnio 340 tirów na dobę), w tym 411 z materiałami niebezpiecznymi.

Przejścia w Ogrodnikach i Połowcach odbywa się jedynie ruch osobowy.

Transport kolejowy

Na terenie województwa podlaskiego znajdują się następujące linie kolejowe:

  • Warszawa – Białystok – Kuźnica Białostocka – granica państwa,
  • Ostrołęka – Łapy,
  • Sokółka – Augustów – Suwałki – Trakiszki – granica państwa,
  • Siedlce – Mordy – Czeremcha – Hajnówka – Siemianówka – granica państwa,
  • Białystok – Bielsk Podlaski – Czeremcha – granica państwa,
  • Hajnówka – Nieznany Bór,
  • Białystok – Zubki Bialostockie – granica państwa,
  • Lewki – Hajnówka – Nieznany Bór – Białowieża,
  • Śniadowo – Łomża,
  • Suwałki – Olecko.

Ich długość wynosi 682 km, w tym zelektryfikowanych 220 km. Kolejowy transport materiałów niebezpiecznych opiera się na dziesięciu trasach (lista poniżej), z czego najbardziej niebezpieczna jest Granica państwa – Siemianówka – Hajnówka – Czeremcha – Siedlce. Tą trasą przewożona jest największa ilość substancji, a jeden z jej odcinków przebiega przez zalew Siemianówka, co stwarza w razie awarii lub katastrofy duże zagrożenie dla życia i zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego w strefie przyległej do szlaku.

  • Białystok Wiadukt – Białystok Centralny – Białystok Fabryczny – Białystok Bacieczki – Białystok Starosielce – Białystok Centralny – Białystok Stadion,
  • Białystok – Czeremcha,
  • Granica państwa – Siemianówka – Hajnówka – Czeremcha – Siedlce,
  • Cisówka – Siemianówka,
  • Warszawa – Białystok,
  • Olsztyn – Białystok,
  • Trakiszki (granica państwa) – Suwałki – Białystok,
  • Kuźnica – Sokółka – Białystok,
  • Ełk – Białystok,
  • Łapy – Ostrołęka (z odgałęzieniem ze Śniadowa do Łomży).

Na terenie województwa zlokalizowane są cztery graniczne przejścia kolejowe. Trzy na granicy z Białorusią: w Kuźnicy, Siemianówce i Czeremsze oraz jedno na granicy z Litwą w Trakiszkach. Przewóz materiałów niebezpiecznych przez granicę państwa przedstawia poniższa tabela:

Przejście graniczne
Ilość składów
Ilość wagonów/cystern towarowych
Ilość wagonów z materiałami niebezpiecznymi
Kużnica
1841
(4 śr. na dobę)
55230
(151 śr. na dobę)
10877
(30 śr. na dobę)
propan-butan, propen, metanol, benzen
Siemianówka
1594
(4 śr. na dobę)
47820
(131 śr. na dobę)
8704
(24 śr. na dobę)
olej napędowy i opałowy, węglowodory gazowe, fosfor żółty, fenol, dwuchloroetan, propylen
Trakiszki
610
(2 śr. na dobę)
18300
(50 śr. na dobę)
1268
(3 śr. na dobę)